Grafomotorika je soubor činností, které používáme při psaní a kreslení. Při psaní je potřeba vykonávat účelné pohyby, které jsou založeny na koordinaci oka a ruky. Při vývoji grafomotoriky se tato koordinace zdokonaluje a umožní dítěti kreslit a později i psát.
1-2 roky
Pastelku drží v dlani, experimentuje, střídá ruce. Pastelku drží až křečovitě, pohybuje celou rukou. Pohyb vychází z ramene.
2-3 roky
Pastelku uchopuje již třemi prsty, někdy přidává čtvrtý prst na podepření. Učí se kreslit na omezenou plochu papíru. Kreslí čáry svisle a vodorovně. Dokáže už obkreslit kruh.
3-4 roky
Dokáže kreslit postavu, hlavonožce. Kreslí kruhy, čtverce, trojúhelník, ale nedokáže je zatím pojmenovat.
4-5 let
Kresba postavy s trupem a končetinami. Dítě vybarvuje, kresba začíná být bohatší. Kombinuje různé tvary, barvy.
5-6 let
Kreslí postavu s trupem a všemi jejími částmi. Postava je bohatá na detaily. Znázorňuje geometrické tvary a velká tiskací písmena.
Veškeré aktivity děláme s dětmi s myšlenkou na školu, protože právě nyní pokládáme základy toho, jak půjde dětem budoucí psaní. Zafixování správných pohybů významně přispěje k nižší unavitelnosti dětí v první třídě a zvýší pravděpodobnost jejich školní úspěšnosti. U dětí kolem tří let je důležité rozvíjet hrubou a jemnou motoriku a následně grafomotorické dovednosti přirozenou a hravou formou. Klíčové je zapojení různých smyslů, velkých pohybů i drobné práce s rukama. K úspěšnému zvládnutí budoucího psaní je potřeba právě nyní začít posilováním hrubé motoriky - tedy s přirozeným pohybem velkých svalových partií a zpevňováním svalů hlubokého stabilizačního systému, který se nachází v trupu. Dítě by se mělo možnost co nejvíce hýbat, aby získalo obratnost, koordinaci a odolnost. Nechte kočárky doma a auta na parkovišti. Choďte co nejvíce s dětmi pěšky, nechte je běhat, skákat, lézt na prolézačky a nízké stromy. Dovolte jim získávat sílu přitahováním rukama, krátkým houpáním ve visu, seskoky z nízké výšky. Nechte je házet, učte je chytat. Kreslení a práce s různými materiály zpočátku na zemi v kleku pomáhá dětem uvolňovat rameno a zápěstí a posílit svaly trupu. Pokládáme tak základní kameny k úspěšnému zvládnutí dovedností jemné motoriky.
Jemná motorika zahrnuje koordinaci drobných svalů rukou a prstů. Vhodná cvičení zahrnují:
Před samotným nácvikem kreslení je dobré procvičovat:
Podlahové kreslení vkleče pomáhá rozvíjet nejen grafomotoriku, ale i celkovou koordinaci pohybů. Posilují se rovněž svaly hlubokého stabilizačního systému. Doporučené aktivity:
Aby děti mohly kreslit a tvořit s radostí, je vhodné mít po ruce pomůcky, které jim usnadní manipulaci a rozvíjí správné pohybové návyky.
Aby děti mohly rozvíjet jemnou motoriku a grafomotorické dovednosti i doma, je dobré mít k dispozici různé pomůcky. Uvedený seznam berte jako inspiraci.
Dlaňové štětce – snadné držení, ideální pro malé děti
Dlaňové voskovky – ergonomické a vhodné pro první kreslení
Trojhranné pastelky a voskovky – pomáhají se správným úchopem
Silné fixy a křídy – syté barvy a snadné držení
Prstové barvy – podpora smyslového vnímání a kreativity
Velké archy papíru a balicí papír – prostor pro velké tahy
Modelína nebo plastelína – posiluje prsty a rozvíjí představivost
Kinetický písek nebo slané těsto – tvarování a mačkání posiluje svaly ruky
Navlékací korálky (větší velikosti) – procvičuje jemnou motoriku a soustředění
Dřevěné puzzle a vkládačky – podporují koordinaci ruky a oka
Stavebnice s většími dilky (např. LEGO Duplo, magnetické stavebnice)
Pinzety nebo kuchyňské kleště na přenášení malých předmětů
Tabule na křídu nebo bílá magnetická tabule – kreslení ve větším měřítku
Kartonové krabice – děti mohou kreslit a tvořit přímo na ně
Průhledná fólie nebo igelit – malování prstovými barvami na hladký povrch
Staré noviny nebo letáky – trhání a lepení pro rozvoj úchopu
Pevně věříme, že těmito aktivitami společně pomůžeme vašemu dítěti zvládnout postupně během tří let ve školce vše, co pak zúročí úspěchem ve škole. Každé dítě se vyvíjí vlastním tempem a každé dítě potřebuje jinou míru individuální podpory. Rády vám s vámi ve třídě probereme, jak můžete pomoci právě vašemu dítěti.