Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
24 25 26 27
Rodičovská kavárna on-line_27.2.2025
28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Drobečková navigace

Úvod > Třídy > Veverky > Co je grafomotorika - má smysl, aby dítě kreslilo?

Co je grafomotorika - má smysl, aby dítě kreslilo?



Grafomotorika je soubor činností, které používáme při psaní a kreslení. Při psaní je potřeba vykonávat účelné pohyby, které jsou založeny na koordinaci oka a ruky. Při vývoji grafomotoriky se tato koordinace zdokonaluje a umožní dítěti kreslit a později i psát.

Jak se grafomotorika vyvíjí aneb jak je na tom vaše dítě?

1-2 roky

Pastelku drží v dlani, experimentuje, střídá ruce. Pastelku drží až křečovitě, pohybuje celou rukou. Pohyb vychází z ramene.

2-3 roky

Pastelku uchopuje již třemi prsty, někdy přidává čtvrtý prst na podepření. Učí se kreslit na omezenou plochu papíru. Kreslí čáry svisle a vodorovně. Dokáže už obkreslit kruh.

3-4 roky

Dokáže kreslit postavu, hlavonožce. Kreslí kruhy, čtverce, trojúhelník, ale nedokáže je zatím pojmenovat.

4-5 let

Kresba postavy s trupem a končetinami. Dítě vybarvuje, kresba začíná být bohatší. Kombinuje různé tvary, barvy.

5-6 let

Kreslí postavu s trupem a všemi jejími částmi. Postava je bohatá na detaily. Znázorňuje geometrické tvary a velká tiskací písmena.

Jak to děláme ve Veverkách?

Veškeré aktivity děláme s dětmi s myšlenkou na školu, protože právě nyní pokládáme základy toho, jak půjde dětem budoucí psaní. Zafixování správných pohybů významně přispěje k nižší unavitelnosti dětí v první třídě a zvýší pravděpodobnost jejich školní úspěšnosti. U dětí kolem tří let je důležité rozvíjet hrubou a jemnou motoriku a následně grafomotorické dovednosti přirozenou a hravou formou. Klíčové je zapojení různých smyslů, velkých pohybů i drobné práce s rukama. K úspěšnému zvládnutí budoucího psaní je potřeba právě nyní začít posilováním hrubé motoriky - tedy s přirozeným pohybem velkých svalových partií a zpevňováním svalů hlubokého stabilizačního systému, který se nachází v trupu. Dítě by se mělo možnost co nejvíce hýbat, aby získalo obratnost, koordinaci a odolnost. Nechte kočárky doma a auta na parkovišti. Choďte co nejvíce s dětmi pěšky, nechte je běhat, skákat, lézt na prolézačky a nízké stromy. Dovolte jim získávat sílu přitahováním rukama, krátkým houpáním ve visu, seskoky z nízké výšky. Nechte je házet, učte je chytat. Kreslení a práce s různými materiály zpočátku na zemi v kleku pomáhá dětem uvolňovat rameno a zápěstí a posílit svaly trupu. Pokládáme tak základní kameny k úspěšnému zvládnutí dovedností jemné motoriky

Cvičení jemné motoriky

Jemná motorika zahrnuje koordinaci drobných svalů rukou a prstů. Vhodná cvičení zahrnují:

  • Manipulaci s drobnými předměty – navlékání korálků, třídění fazolí nebo knoflíků, mačkání papíru.
  • Hry se stavebnicemi – LEGO Duplo, dřevěné kostky, magnetické puzzle.
  • Modelování – práce s plastelínou, slaným těstem nebo kinetickým pískem.
  • Trhání a lepení papíru – tvorba koláží, práce s lepidlem a štětcem.

Grafomotorická cvičení

Před samotným nácvikem kreslení je dobré procvičovat:

  • Tahání čar a oblouků – kreslení prstem do mouky, krupice nebo písku.
  • Kreslení na tabuli a na zemi na balicí papír – velké pohyby posilují svaly ruky.
  • Obtahování tvarů – jednoduché tvary jako kruhy, vlnovky.
  • Malování prstovými barvami – podporuje uvolnění ruky.

Podlahové kreslení

Podlahové kreslení vkleče pomáhá rozvíjet nejen grafomotoriku, ale i celkovou koordinaci pohybů. Posilují se rovněž svaly hlubokého stabilizačního systému. Doporučené aktivity:

  • Kreslení křídou na velké plochy – například na tabuli nebo venkovní chodník.
  • Malování vodou – štětci na velký papír nebo venkovní plochu.
  • Kreslení na balicí papír měkkou voskovkou – rozložený na podlaze umožní volný pohyb a velké tahy rukou.
  • Chůze po namalovaných stopách – děti následují nakreslené linie a tím propojují pohyb s kreslením.

Vhodné pomůcky pro děti

Aby děti mohly kreslit a tvořit s radostí, je vhodné mít po ruce pomůcky, které jim usnadní manipulaci a rozvíjí správné pohybové návyky.

Dlaňové štětce a voskovky

  • Dlaňové štětce – snadno se drží celou dlaní, podporují volný pohyb ruky a uvolněné tahy.
  • Dlaňové voskovky – ergonomické, ideální pro první pokusy o kreslení, poskytují syté barvy bez nutnosti velkého tlaku.

Další užitečné pomůcky

  • Velké tlusté pastelky, voskovky a fixy – dobře se drží v malé ruce.
  • Ergonomické trojhranné tužky – podporují správný úchop.
  • Štětce různých velikostí – pro malování vodou i barvami.
  • Křídy na tabuli i chodník – pro rozvoj širokých pohybů.
  • Papíry různé textury – karton, balicí papír, jemné i hrubší povrchy.
  • Hmatové tabulky a podložky – děti mohou obkreslovat vzory prstem.

Nákupní seznam pro rodiče

Aby děti mohly rozvíjet jemnou motoriku a grafomotorické dovednosti i doma, je dobré mít k dispozici různé pomůcky. Uvedený seznam berte jako inspiraci.

Dlaňové štětce – snadné držení, ideální pro malé děti
Dlaňové voskovky – ergonomické a vhodné pro první kreslení
Trojhranné pastelky a voskovky – pomáhají se správným úchopem
Silné fixy a křídy – syté barvy a snadné držení
Prstové barvy – podpora smyslového vnímání a kreativity
Velké archy papíru a balicí papír – prostor pro velké tahy
Modelína nebo plastelína – posiluje prsty a rozvíjí představivost
Kinetický písek nebo slané těsto – tvarování a mačkání posiluje svaly ruky
Navlékací korálky (větší velikosti) – procvičuje jemnou motoriku a soustředění
Dřevěné puzzle a vkládačky – podporují koordinaci ruky a oka
Stavebnice s většími dilky (např. LEGO Duplo, magnetické stavebnice)
Pinzety nebo kuchyňské kleště na přenášení malých předmětů
Tabule na křídu nebo bílá magnetická tabule – kreslení ve větším měřítku
Kartonové krabice – děti mohou kreslit a tvořit přímo na ně
Průhledná fólie nebo igelit – malování prstovými barvami na hladký povrch
Staré noviny nebo letáky – trhání a lepení pro rozvoj úchopu

 

Pevně věříme, že těmito aktivitami společně pomůžeme vašemu dítěti zvládnout postupně během tří let ve školce vše, co pak zúročí úspěchem ve škole. Každé dítě se vyvíjí vlastním tempem a každé dítě potřebuje jinou míru individuální podpory. Rády vám s vámi ve třídě probereme, jak můžete pomoci právě vašemu dítěti.